Selectează o Pagină

VOICHIȚA LĂZUREANU pentru Timișoara

ALEGEREA SĂNĂTOASĂ

CREZUL MEU

Cred în timişoreni

Cred în dorinţa lor de schimbare

Cred că Timişoara poate redeveni „Mica Vienă” şi „Oraşul florilor”

Cred că pot eficientiza administraţia Timişoarei

Cred într-o viaţă decentă, într-un oraş cu adevărat european şi multicultural

Îmbunătățirea calității vieții prin:

Politica bunului simț

Confort pentru cetățean

Responsabilitate

Calitate în sănătate

OBIECTIVE

INSTITUT ONCOLOGIC – CENTRU MEDICAL CLASIFICAT INTERNAȚIONAL

Absolut prioritar pentru sănătatea timișorenilor

Vizează diagnosticul de cancer, tratamentul cancerului, îngrijirea paliativă și de susținere.

Institutul va viza integrarea surselor medicale din toate departamentele și grupuri de cooperare interdisciplinară care să ofere tratament individualizat pentru pacienți. De asemenea, va urmări îmbunătățirea calității vieții pacientului prin dignostic și intervenții cu echipamente de ultimă generație.

CETATEA CULTURII EUROPENE ȘI PARCUL LIBERTĂȚII ARTELOR

(RELOCARE PENITENCIAR ȘI REALIZARE MALL CULTURAL CU PARC)

Pasarelă către Iulius Town cu zonă pentru pietoni și bicicliști

Mall-ul cultural este un complex ce poate oferi o experiență unică de consum, poate satisface cerințele publicului, comunicare socială și interconectare, o platformă culturală completă: furnizor de informații, experiență culturală, servicii profesionale și consumul cultural asociat.

Mall-ul cultural propune dărâmarea granițelor tradiționale dintre discipline, întâlnirea dintre matematică și inginerie cu neuroștiința sau cu microtehnica pentru dezvoltarea de noi tehnologii care să genereze îmbunătățirea calității vieții.

AGROFOOD PIAȚA 700

Mâncare proaspătă, produse agroalimentare de la furnizori locali

Produse organice, delicatese, pentru iubitorii de mâncare

Fermierii locali și bucătari ai micilor baruri, care reprezintă tradiția culinară a zonei, să ofere împreună un mix de tradițiile gastronomice ale etniilor conlocuitoare.

În afară de mâncare, piața va oferi diferite programe, centrate în jurul orelor de gătit pentru adulți și copii, precum și pe degustarea vinurilor sau a berii craft.

Toată lumea iubește o piață bună, obiectivele turistice și sunetele, agitația, fiorul negocierii, obiectele pe care le găseşti rar, mirosul celor mai proaspete mâncăruri.

PRINCIPII

TIMIȘOARA – ORAȘ SĂNĂTOS

Absolut prioritar pentru sănătatea timișorenilor este un Institut Oncologic – centru medical clasificat internațional – care să acopere nevoile pacienților diagnosticați cu cancer. Un Spital Regional cu secții multidisciplinare, medicină de înaltă clasă și cercetare medicală.

Prevenție:

  • capacitate de testare crescuta SARS CoV-2
  • Spitale renovate
  • Spitale dotate
  • Spitale noi: institut oncologic (preventie, diagnostic, tratament, recuperare, paliație), spital regional, spital municipal într-o singură structură.
  • Cabinete medicale școlare, studențești, sportive
  • Act medical de calitate, multidisciplinar, integrat

TIMIȘOARA – ORAȘ VERDE

Loc prietenos cu mediul înconjurător, aer mai curat, spații verzi generoase, sisteme de reciclare avansate, parcuri și spații verzi îngrijite.

Timișoara trebuie să devină un oraş verde. Iar pentru asta este nevoie de o viziune pe termen mediu și lung și pași importanți înspre reducerea emisiilor de carbon, a consumului de apă și de energie, prin transport public eco, facilități pentru bicicliști, extindere de spații verzi, soluții de management inteligente pentru trafic sau reciclarea deșeurilor.

  • Măsurarea permanentă a gradului de poluare, intervenţie rapidă unde normele sunt depăşite
  • Combaterea intensivă a ambroziei
  • Creearea de parcuri cu loc de picnic
  • Skateparcuri, piste de biciclete
  • Întreținerea parcurilor existente
  • Registrul arborilor
  • Toaletarea arborilor
  • Spații cu flori
  • Plantarea de arbori – combaterea poluării, a vântului şi a căldurii
  • Transport public eco
  • Infrastructură pentru maşini şi trotinete electrice
  • SOLUTII DE MANAGEMENT AL TRAFICULUI, intregrate pentru maşini, biciclişti şi pietoni

TIMIȘOARA – ORAȘ MULTICULTURAL

Multiculturalitatea va fi cu adevărat reprezentată într-o zonă vibrantă, cu tematică de artă, muzică, literatură, cu obiceiuri, meșteșuguri, vestimentație.

În timp ce mulți oameni au ales Timișoara drept noua lor casă, păstrează vie propria lor cultură și o împărtășesc în multe feluri. Tradiţiile trebuie încurajate și păstrate, inclusiv prin bucătărie cu specific, activități culturale şi festivaluri dedicate. Orașul trebuie să arate că găzduiește cu mândrie un amestec plin de oameni prietenoși, populație diversă, cu medii culturale diferite.

Timişoara multiculurală, multietnică, multiconfesională:

  • Festivaluri pentru toate varstele, etniile, confesiunile
  • Evenimente culinare, sportive, muzicale, de dans, despre literatura, mestesuguri, vestimentatie şi traditii
  • Sali polivalente, locuri de vernisaje
  • Cladiri istorice cu informaţiile inscripţionate: cine e arhitect, cine a locuit
  • O colaborare strânsă cu Liceul Ion Vidu, cu Liceul de Arte şi cu Universitatea de Vest

TIMIȘOARA – ORAȘ FRUMOS

Dintre cele 4416 orașe din lume, Timișoara este precum oamenii care îl locuiesc: are propria personalitate distinctivă și o atracție specială, are monumente demne de fotografiat și numeroase motive pentru a fi vizitată.

Prea adesea frumusețea se pierde în favoarea funcţionalităţii, ceea ce duce la orașe fără suflet și lipsite de inspiraţie, ce lasă oamenii simţindu-se pierduți și deconectați. Găsirea unui echilibru și respectarea diversității căilor care pot fi realizate constituie formula unui oraș minunat.

TIMIȘOARA – ORAȘ ATRACTIV

Orașul trebuie să ofere un echilibru între varietate și ordine, între diversitate, inventivitate și adaptabilitate pe de o parte, și echilibru, simetrie și repetare, pe de alta.

Orașele sunt habitate umane. Ele trebuie să fie sănătoase, productive şi funcționale, nu doar frumoase. Străzile active și pline de viață sunt importante, deoarece construiesc și stimulează economii puternice și asigură o densitate care să pună în valoare investițiile publice.

  • Atragerea investitorilor
  • Platforma industriala in afara orasului
  • Facilitati fiscale
  • Sprijin pentru crearea de locuri de munca
  • Asistenta si sprijin pentru antreprenoriatul local existent

TIMIȘOARA – ORAȘ TURISTIC / ORAȘ ROMANTIC

Punerea în valoare prin istorie, cultură, arhitectură, oameni. Realizarea unei strategii de promovare turistică și a tot ce implică transformarea într-un oraș cu potential de atragere a vizitatorilor români și străini.

Timișoara este un oras istoric, având cea mai largă arie de clădiri monumente istorice din România, prin cele peste 100 de premiere, prin povestea trecerii prin stăpâniri politice diferite, prin personalitățile care s-au născut sau au locuit aici, prin arhitectura veche și prin colecțiile găzduite de muzee.

Timișoara este deopotrivă un oraș al florilor – cunoscut de pe vreme florarului Muhle -, a Parcului Rozelor, Parcului Botanic, a celebrelor maluri ale Begăi cu magnolii și arbori ornamentali.

Timișoara este locul din care a pornit Revoluția în România!

Timișoara este un oraș modern, cu orașul din oraș – Iulius Town, cu zonele City Bussiness și Isho, cu tot ceea ce oferă din punct de vedere vizual și architectural.

  • Rute turistice: malul Begheiului – podurile peste Bega, plimbări prin parcul de magnolii, castani, trandafiri; artisti stradali, oameni fericiti, cu bicicleta, scooter
  • Creerea unui brand/logo pentru Timişoara
  • Variante de city-break, cu itinerarii disponibile în Centrele de Informare Turistică
  • Punerea in valoare a Revoluţiei, a premierelor Timişoarei
  • Centrul pietonal extins si in fata Catedralei
  • Atragerea turistilor cu pachete turistice: evenimente artistice, sportive
  • Promovarea turismului timisorean: propuneri de ghiduri, trasee; promovarea orașului Timișoara în orașe țintă din Europa, în comunitățile din țările învecinate (Serbia, Ungaria), parteneriate cu primarii din orașele alese pentru promovare
  • Locuri de fotografiat: copacul breslelor, primul bec electric din Europa de iluminat stradal, fabrica de bere
  • Refacerea faţadelor clădirilor istorice
  • Un efort susţinut şi coerent pentrt Capitala Culturală Europeană 2023
  • Begheiul: o zona cu potențial, în prezent parțial ignorată; încurajarea deschiderii teraselor, încurajarea plimbărilor
  • Transport cu afișaj electonic exact
  • Hărți interactive turistice
  • Suport HORECA: scutire impozite, scadere taxei turistice sau folosirea judicioasă și transparentă a acesteia

Timișoara are un farmec aparte. Explorarea orașului de unul singur poate fi interesantă, însă unele locuri sunt și mai bine experimentate cu cineva alături. Furatul unui sărut sub un pod sau într-un parc, pe sub magnolii, castani sau pe alei pietruite, poate fi un moment de neuitat.

Experiențele trăite în spațiile din centrul orasului, străzile pietonale, cafenelele, clădirile Art Nouveau, spațiile de artă, instituțiile de cultură cu expoziţiile lor ce acoperă gusturi diverse, muzica orașului, cu performerii de stradă, cu artiștii care dau culoare prin concertele lor, prin evenimentele variate., toate acestea pot face diferenţa.

TIMIȘOARA – ORAȘ EDUCAT

Educația trebuie să joace rolul major în atragerea rezidenților. Accentul ferm trebuie pus pe inovație și talent, ca factori-cheie de succes pentru oraș.

Propunerea este aplicarea rapidă a unei strategii prin care să fie urmărită nu doar transformarea absolvenților în forța de muncă, ci şi atragerea talentului de top, cu miză pe populația educată și pe forța de muncă talentată propusă de universități.

  • Sănătatea mintii, nu colectă pentru Fondul Clasei
  • creşe, grădinite, scoli renovate si dotate cu materiale vizuale, sisteme de proiectare, calcuatoare, laboratoare
  • Cabinete medical dotate
  • Extinderea şcolilor suprapopulate prin corpuri noi sau clădiri modulare
  • Măsti, dezinfectanti, despartitoare plastic, sapun – toate la discreţia copiilor
  • Sali de sport / terenuri de sport

TIMIȘOARA – ORAȘ SPORTIV

Un oraș sportiv creează și îmbunătățește continuu acele medii în care să poată fi dezvoltate programe de sănătate fizică, prin practicarea activităților de mișcare în aer liber sau în spații dedicate.

Realizarea unei infrastructuri pentru competiții de nivel internațional, încurajarea copiilor și tinerilor să practice sport, realizarea unor competiții cu caracter permanent.

Sportul are un uimitor și unic mod de a avea un impact pozitiv în societate. Sportul face diferența, generează empatie, naște pasiuni puternice, crează context, atrage, unește.

Sănătatea trupului este un concept strâns legat de sport.

  • Sala polivalenta
  • Stadion
  • Piste de biciclete
  • Piste de alergare
  • Infrastructura scolara sportiva
  • Incurajarea tinerilor sa faca sport

TIMIȘOARA – ORAȘ INOVATOR

Încurajarea dezvoltării industriilor de înaltă tehnologie, crearea de facilități, colaborare.

Companiile din industria tehnologică trebuie încurajate să dezvolte programe de cercetare şi inovare mai aproape de sectorul de producţie. Acestea pot fi cooptate în realizarea unor proiecte de avangardă, în asigurarea transparenței administrației locale – softuri complexe de procesare a documentelor, plăți online, depunere documente, baze de date – și, de asemenea, în devoltarea unor aplicații inteligente pentru sistemele de semnalizare rutieră, transport în comun, turism, promovarea orașului.

Timişoara inovativa, tehnologizata, digitalizată înseamnă:

  • Actele sa se poata depune on-line
  • Actele sa fie trimise on-line rezolvate
  • Impozite, taxe, petitii – totul şi online
  • Programe de cercetare / inovare / proiecte de avangardă

Este esenţială participarea mediului academic la dezvoltarea oraşului. Primăria va folosi expertiza academică în proiectele pe care intenționează să le dezvolte, implicând astfel creierele locale, dând posibilitatea celor din mediul academic să se dezvolte și să se pună în valoare prin proiecte vizibile.

TIMIȘOARA – ORAȘ SIGUR

  • Implicarea directă a Poliției locale prin campanii de combatere și prevenire a furturilor de biciclete și trotinete, a distrugerilor de pe domeniul public
  • Introducerea unor sisteme de supraveghere video, cu obiective clare
  • Creerea unui mediu favorabil sănătății prin:
    • Reducerea emisiilor de CO2
    • spălat, măturat toate străzile din toate cartierele
    • eliminat gunoiul
    • amplasat și întreținut coșuri de gunoi
    • tuns și îngrijit spațiile verzi mici
    • progam / locuri de colectare a deșeurilor voluminoase
    • parcări mari pericentrale
    • finalizarea centurii oraşului
    • inele concentrice de trafic, pe modelul ringului din Viena
    • străzi radiale dinspre periferie spre centru
    • refacerea infrastructurii din cartiere

Programul electoral al candidatului la funcția de PRIMAR al Timişoara,

 Voichiţa Lăzureanu

 

 I Instituția:

 

Principalul obiectiv al administrației Lăzureanu vizează instituția administrației publice – PRIMĂRIA. Aceasta trebuie să fie restructurată și reformată, iar modul de organizare și funcționare trebuie să treacă printr-o profundă transformare.

Această primă măsură va fi aplicată în primele 6 luni de mandat pentru a putea apoi implementa un plan de profesionalizare care să asigure baza pentru toate proiectele din programul propus pentru creșterea calității vieții timișorenilor.

Angajații din administrația locală trebuie să fie bine pregătiți și să aibă clar definite atribuțiile în cadrul birourilor, departamentelor, direcțiilor instituției.

Trebuie să existe un circuit al documentelor, o organigramă funcțională, o coordonare reală a departamentelor și o cooperare eficientă.

 

Rolul Consiliului Local ca organ legislativ trebuie redefinit astfel ca deciziile să fie luate pe baza unor proiecte bine realizate, documentate și trecute prin dezbatere publică, pentru a servi cât mai bine interesul cetățenilor orașului.

Patrimoniul municipiului trebuie să fie cuprins într-un inventar bine documentat, iar instituția primăriei trebuie să treacă printr-un audit financiar.

La fel, transparența și digitalizarea sunt obiective imediate.

II. Urbanism , Infrastructură

 

Cuvântul de ordine: PROFESIONALIZARE

 

Propuneri :

  1. Înființarea unui post de “Arhitect Șef“ cu abilități autonome față de conducerea administrativă a P.M.T., care trebuie să aibă o viziune de ansamblu și care sa coordoneze activitățile legate de dezvoltarea urbană; funcția actuală de director executiv departament urbanism nu conferă autonomie decizională.
  2. Să existe două departamente de urbanism :
  3. Departament de autorizare și avizare, care gestionează problemele în baza legii 50 (autorizarea construcțiilor) și legea 350 (legea urbanismului)
  4. Departamentul de dezvoltare și strategie urbană
  5. Evaluarea profesională a angajaților din departamentul de urbanism și organizarea unei selecții de recrutare de personal calificat în domeniul dezvoltării urbane (arhitecți, ingineri, juriști) cu criterii de performanță bine stabilite (inspirate din practica marilor primării europene).
  6. Elaborarea unor proceduri coerente, transparente, simple și clare pentru autorizarea și avizarea documentațiilor de urbanism și construire. Responsabilitatea depunerii unor documente ce se află în gestiunea administratorului public va fi transferată de la petent către administratorul minicipiului.
  7. Evaluarea activităţii departamentelor din Primărie, precum şi a personalului acestora, urmărind gradul și termenul de rezolvare a solicitărilor publicului pentru fiecare dosar depus.
  8. Dezvoltarea și extinderea datelor de interes urban în mod transparent și complet pe o platforma online, cu scopul de a oferi publicului interesat informații utile și suficiente .
  9. Înființarea unui al treilea departament, pentru administrare GIS ( sistem integrat de gestionare a informațiilor din teren), pe nivele de informații diverse (tehnice, juridice, economice pentru toate imobilele din municipiu) . Se asigură astfel transparență totală la dispoziția publicului, precum și eficiența actului administrativ.
  10. O colaborare directă și activă cu mediul academic și universitar, cu organizațiile profesionale, cum ar fi Ordinul Arhitecților și Ordinul Peisagiștilor din România, încă de la elaborarea documentelor de avizare ce se prezintă în sedințele de plen ale Consiliului Local .
  11. Realizarea unui centru administrativ în afara zonei centrale a orașului în care să se desfășoare activitățile executive ale P.M.T. Se creează pe de-o parte condiții decente de lucru pentru personalul primăriei și a petenților, iar pe de altă parte se degrevează circulația autovehiculelor în centrul istoric al orașului.
  • Înființarea unui departament de management al traficului
  • Studiu de sistematizare a traficului pentru pietoni, bicicliști, șoferi, astfel ca toți să poată circula pe fluxuri bine stabilite și integrate.
  • Modernizarea și extinderea rețelei de piste de bicicletă în zona urbană și cu legături spre zona periurbană, realizând astfel creșterea gradului de mobilitate și reducerea noxelor.
  • Introducerea unui sistem de taxare pe parcări, mai divers și prietenos, plus regândirea sistemului de plată pe transportul public
  1. Continuarea cu succes a demersurilor pentru dezvoltarea infrastucturii sportive, politizată în ultimii 8 ani, dar fără nici o realizare concretă.
  2. Pentru toate obiectivele de interes public urban se vor organiza concursuri de arhitectură și urbanism la nivel conceptual, pe bază de licitație publică transparentă.
  3. M.T. trebuie să iși asume elaborarea unor P.U.Z.–uri pentru reglementarea unor zone, în prezent disfuncționale din punct de vedere urbanistic ( de exmplu MODEX , P-ța Bălcescu ) .
  • Regândirea sistemului de transport public
  • Realizarea unui HUB pentru transportul comercial, la Aeroport, cu mutarea întregului trafic feroviar de mărfuri; Refacerea Gării de Nord
  • Realizarea unei zone pietonale Catedrala Mitropolitană – Mitropolie, cu integrare în spațiul piețelor Victoriei, Libertății și Unirii.
  • Realizarea cu prioritate a parcărilor peri-centrale, pentru limitarea traficului

III. Sănatate

 

Prioritate absolută: INSTITUT ONCOLOGIC – CENTRU MEDICAL CLASIFICAT INTERNAȚIONAL

 

 Programul  propus are la bază gruparea problematicii medicale pe trei intervale :

  1. Măsuri imediate
  2. Măsuri pe termen mediu
  3. Măsuri pe termen lung

 

  1. Măsurile imediate sunt legate în special de situaţia pe care o străbatem , în contextul mondial al pandemiei Covid – 19.

În acest sens, în perioada imediat următoare alegerilor locale , la niveul Primăriei Timişoara se vor lua măsuri pentru :

  1. Întărirea reţelei de medicină şcolară, având în vedere importanţa măsurilor de prevenire şi diagnosticare a infecţiei cu SarsCov2. În acest sens , propunem :
  • Asigurarea de personal medical calificat , prin angajări în dispensarele şcolare, conform normativelor medicale
  • Asigurarea de către P.M.T. a unui buget corespunzător pentru achiziţia de materiale şi dispozitive (scannere, dispensoare de antiseptic, nebulizatoare pentru sterilizarea spaţiilor, mănuşi, măşti , dezinfectanţi, etc)
  1. Constituirea unui Comitet Consultativ, format din directorii celor mai reprezentative şcoli şi medici din unităţile şcolare, specialiști în boli infecțioase, părinți, elevi și studenți cu rol în identificarea măsurilor necesare pentru prevenirea și rezolvarea problemelor sanitare.
  2. Asigurarea din bugetul local al Primăriei Municipiului Timișoara a resurselor necesare spitalelor din Timişoara în ceea ce priveşte testarea la SARS COV-2 a pacienţilor, curăţenia, achiziţia de echipamente individuale de protecţie etc. Timişoara are în subordine două spitale implicate direct în tratamentul pacienţilor cu Covid-19, Spitalul Victor Babeş fiind de specialitate, iar Spitalul Municipal de Urgenţă fiind spital suport Covid-19. În această perioadă este absolut esenţială capacitatea de testare rapidă şi masivă a populaţiei , dar mai ales a pacienţilor ce se adresează spitalelor, precum şi a personalului medical şcolar şi a celor implicaţi în diferitele instituţii de îngrijire sau ocrotire a oamenilor.
  3. Constituirea unui Comitet Consultativ, format din directorii de spital din unităţile subordonate, medici specialiști, cadre universitare şi reprezentanţi DSP, pentru a identifica problemele medicale ridicate de pandemie cu scopul de a găsi solutii concrete și realizabile.
  4. Asigurarea unei estimări bugetare cât mai corecte raportat la necesităţi pentru anul 2021, legat de reţeaua medicală aflată în subordinea UAT Timişoara .

 

 

Este obligatoriu să fie accesate sursele de finanțare:

-fonduri guvernamentale

-bani europeni

-parteneriate publice-private

 

  1. Măsurile pe termen mediu vizează dotarea pe mai departe cu echipamente noi, dar şi reparaţiile, renovările şi îmbunătăţirile aduse în spaţiile existente a unităţilor spitaliceşti şi a celor şcolare.
  2. Este cunoscut faptul că orice eficienţă a metodelor de dezinfecţie, de asepsie şi antiasepsie pleacă de la o corectă curăţenie fizică a spaţiilor vizate. Doar în condiţiile unor spaţii medicale corespunzătoare din punct de vedere al igienei sanitare metodele de dezinfecţie vor fi eficiente şi ca atare, la propunerea directorilor de spital, Primăria va lansa o amplă campanie de renovare şi modernizare a spaţiilor din spitalele arondate.
  3. Susţinerea continua a spitalelor prin asigurarea unui buget adecvat în vederea amenajării şi modernizării spaţiilor existente, construcţiei de noi spaţii medicale în incinta spitalelor actuale (de exemplu, extinderi de secţii, dezvoltarea de noi cabinet în ambulator etc), achiziţia de aparatură de performanţă pe diverse domenii, etc. Considerăm esenţială continuarea dezvoltării spitalelor noastre şi pe celelalte direcţii, nu neapărat legate de actuala pandemie, şi ca atare Primăria Timişoara se va implica în bugetarea unor teme medicale propuse de spitale, ce vizează dezvoltarea unor servicii medicale pentru un necesar crescut de populaţie, creşterea performanţei medicale sau introducerea unor noi proceduri diagnostice şi terapeutice. În paralel, se va iniția elaborarea unei documentații tehnico-medicale pentru construirea unui spital municipal modern în care să fie înglobate într-un flux medical logic, toate disciplinele medicale.
  4. Continuarea pe un palier superior a politicii de accesare de fonduri europene de către Primăria Timişoara, având ca beneficiar spitalele din subordine. În acest sens, la nivel national se desfăşoară programe de finanţare, destinate creşterii capacităţii spitalelor de a oferi servicii medicale în condiţii de pandemie. În acelaşi timp, se va pune un accent deosebit pe accesarea de fonduri şi pe alte teme medicale, toate având drept obiectiv creşterea performanţei medicale a spitalelor arondate, diversificarea ofertei şi o calitate crescută a actului medical. Ca centru universitar, Timişoara beneficiază în spitalele arondate, de activitatea unor medici de înaltă calificare, universitari, şi ca atare trebuie avută în vedere o colaborare strânsă cu Universitatea de Medicina şi Farmacie “Victor Babeş” Timişoara. Mai mult, pe lângă Universitatea de Medicină, considerăm esenţială o bună colaborare în ceea ce priveşte tematica medicală şi cu Consiliul Judeţean Timiş, care are în subordine Spitalul Judeţean de Urgenţă Timiş. Spitalele din Timişoara, fiind spitale universitare, au un statut important, fiind necesară colaborarea acestora în vederea optimizării ofertei medicale. Considerăm că dezvoltarea complementară a centrelor spitalicești şi cu acoperirea întregii problematici medicale poate fi o cale importantă prin care resursele materiale şi umane să fie juducios distribuite în sănătatea locuitorilor municipiului. E necesară, considerăm noi, evitarea unor proiecte paralele, pe arii de interes care nu justifică un necesar suficient de servicii medicale similar prestate la mai multe spitale.

 

  1. Măsurile pe termen lung vizează implicarea Primăriei Timişoara în susţinerea în faţa autorităţilor naţionale a construcţiei de noi spitale: Spitalul Regional şi Institutul Oncologic Timişoara. Primăria Timişoara va contribui cu utilităţi şi alte tipuri de cheltuieli specifice primăriilor în care se construiesc spitale naţionale. De asemenea, UAT Timişoara şi-a asumat construcţia unei noi maternităţi, proiect pe care îl vom susţine în continuare şi în care consilierii locali PSD s-au implicat, votând finanţarea de etapă a acestui obiectiv. Va fi demarată documentația pentru construirea unei clinici medicale municipale care să includă toate disciplinele medicale pe un flux medical coerent și eficient. Se va încheia astfel o perioadă în care activitatea medicală a fost “împraștiată” pe toată raza municipiului.

IV. Educaţie

 

Soluția pentru progresul sistemului educațional este realizarea unui plan pe termen scurt, mediu și lung, având în centrul preocupărilor creșterea calității vieții, a performanțelor școlare și a inserției pe piața muncii a absolvenților din școlile din Timișoara, alături de o echipă dedicată și serioasă , capabilă de a lua decizii strategice cu preocuparea permanentă pentru punerea lor în practică.

  1. Asigurarea condițiilor desfășurării anului preșcolar și școlar prin dotarea cu materiale de protecție, de curațenie, cu scannere de temperatură și dotarea cabinetelor de medicină școlară.
  2. Creșterea siguranței în școli și în afara acestora prin intensificarea acțiunilor Poliției Locale.
  3. Reabilitarea bazelor sportive din incinta unităților de învațământ, acolo unde există, arondarea unităților de învățământ la alte facilități sportive, săli, spații, terenuri, acolo unde nu există deja.
  4. Achiziționarea de către Primăria Timisoara de laboratoare moderne pentru informatică, științe, matematică.
  5. Renovarea tuturor imobilelor de învățământ, cu reorganizarea spațiilor.
  6. Constituirea unui Consiliu pentru Educație, organism de lucru consultativ al primarului, constiuit din factori de decizie din domeniul educației, experți și reprezentanți ai mediului neguvernamental implicați, cu rolul de a dezvolta strategii locale.
  7. Sprijinirea învațământului profesional și tehnic prin modernizarea bazei materiale și prin legatura constantă cu mediul economic
  8. Accent pe oferirea burselor și pe educație duală
  9. Subvenționarea activităților pentru copii cu aptitudini deosebite
  • Sprijin pentru copiii cu dizabilități

V. Mediul de afaceri

 

  1. Înființarea Consiliului Consultativ Economic, cu cei mai importanți contributori la bugetul local
  2. O consultare permanentă bună și eficientă la intervale regulate cu organizațiile patronale.
  3. O consultare corectă și transparentă cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a județului Timiș, la elaborarea bugetului anual (și a celor rectificate), la întocmirea documentelor de avizare pentru hotărârile luate în comisiile de specialitate ale CL, cu impact aspura mediului economic.
  4. Reducerea taxelor și impozitelor la nivelul anului 2016 (pentru persoanele juridice )
  5. Eliminarea taxei de turism pe perioada pandemiei, în condițiile în care de la instituirea acesteia nu a existat o promovare reală a turismului în Timișoara și mai ales date fiind condițiile generate de pandemie a afacerilor din zona HORECA. Realizarea unui concept de promovare transparent a orasului din aceasta taxa, dupa ce restrictiile de circulatie vor fi ridicate si orasul va fi din nou vizitat de turisti.
  6. Realizarea unui program transparent de promovare a Brandului de oraș
  7. Promovarea unor parteneriate reale cu universitățile din Timișoara, prin cooperarea unor profesori cu expertiză și a unor echipe de studenți coordonați de catedrele de specialitate cu direcțiile din primărie, pentru crearea unor centre de inovare și a unor echipe de proiect pentru consultanță de management în afaceri, transport, mediu, turism ș.a

Transferarea deciziei pentru un procent de 5% din bugetul anual de dezvoltare a municipiului către structurile consultative cetățenești, formate din specialiști din diferite domenii, aplicând astfel formula apreciată pentru alte orașe din Europa, pentru un “ buget  participativ“.

VI. Propuneri dezvoltare culturală şi istorica a oraşului Timişoara

 

  1. Necesitatea construirii unei săli pentru organizarea unor evenimente de mare anvergură ( peste 10.000 de persoane) precum şi spaţii de capacitate mai mică în fiecare dintre cartierele oraşului destinate unor evenimente culturale adaptate nevoilor culturale locale. Din punct de vedere economic, Timişoara s-a crescut mult, dar dezvoltarea spaţiilor cu această destinaţie nu a fost direct proporţională.
  2. Spaţiu outdoor pentru evenimente care atrag un număr mare de participanți . Consiliul Judeţean investește în Aerodromul Cioca, spre deosebire de primăria Timişoara care refuză o colaborare reală deși există experiența de succes a unor evenimente culturale (cum ar fi Flight Festival).
  3. Tranparenţă şi obiectivitate în cadrul Comisiei de aprobare a evenimentelor organizate pe spaţiul public al Timişoarei. În momentul de faţă, aprobările se dau în mod subiectiv de către membrii comisiei, fără o consultare a specialiștilor cu expertiză în zona de management cultural. Stabilirea unei agende coerente, care sa asigure o continuitate si o cursivitate a acestor evenimente pentru a evita suprapunerea lor.
  4. Respectarea angajamentelor de plată faţă de prestatorii de servicii culturale (vezi evenimentele asociaţiei Capitală Culturală), pentru că, în caz contrar, artiștii valoroși se vor îndepărta de activitățile organizate de P.M.T.
  5. Proiecte culturale comune cu municipiile reşedinţă de judeţ din apropierea Timişoarei (Lugoj, Reşiţa, Arad, Deva.), și chiar din euroregiune.
  6. Evenimente culturale de mare amploare , cu impact asupra oraşului şi regiunii , care să atragă vizitatori din judeţele limitrofe, dar și din Serbia şi Ungaria.
  7. Promovarea istoriei şi realizarea de noi atracţii turistice. Un exemplu de “Așa NU” este modul de lucru din Piața Libertății, unde Băile Turcești au fost complet acoperite după “ lucrările de modernizare ” ale zonei deşi ele au fost scoase la lumină de către arheologii de la UVT.
  8. Readucerea istoriei în prim-plan. Multe dintre șantierele din zona centrală au fost realizate fară studiu istoric. A rezultat distrugerea istoriei acestui oraş (vezi modernizarea străzii Popa Şapcă, unde s-au găsit fragmente ceramice în săpătura de excavator. De asemenea şi în parcul Civic, unde s-au găsit fragmente ceramice din perioada otomană şi medievală în săpăturile realizate cu excavatorul de firma care executa lucrările de modernizare. Aceste acțiuni sunt o bătaie de joc faţă de istoria Timişoarei. Avem o istorie bogată care nu este scoasă în evidenţă, ci chiar “astupată”. Noi puncte de atracţie istorică turistică vor atrage un număr mai mare de turiști pentru oraşul Timişoara.
  9. Reașezarea proiectului Timișoara Capitală Europeană a Culturii pe baze legale, coerente, cu repoziționarea Asociaţiei TM 2021 (2023) ca ONG menit să implementeze programul pe criterii de transparenţă totală faţă de actorii culturali independenţi şi față de cei instituţionali, dialog şi adoptarea hotărârilor după consultarea tuturor membrilor asociaţiei.
  • Se impune ca instituţiile de cultură să participe activ şi să fie consultate în deciziile legate de evenimentele TM2021 (2023), iar proiectele culturale să fie de mare anvergură, unice (nu copiate de la alte asociatii capitală culturală) şi trebuie să aibă un impact mediatic și cultural semnificativ.
  1. O problemă pe care o vom rezolva în mandatul Lăzureanu este lipsa unui spațiu suficient de mare pentru spectacole de Teatru și Operă. Clădirea în care își desfășoară activitatea Opera Națională și Teatrul Național este depășită din toate punctele de vedere , pentru un obiectiv cultural din Europa secolului 21. Această clădire este împărțită și pentru funcționarea Teatrului German și Teatrului Maghiar. Este necesară construirea unei noi clădiri pentru o parte dintre activități și în același timp modernizarea clădirii actuale.
  2. Dacă se va edifica un nou centru administrativ care să preia cea mai mare parte a activității Primăriei TM din sediu de pe strada C.D. Loga , o parte din activitățile culturale vor putea fi desfășurate în această clădire. Pot fi acomodate acțiuni pentru expoziții, galerii de artă, spectacole.
  3. Susținerea în mod transparent a proiectului Capitală Culturală Timișoara 2021/2023.
  4. Susținerea mediului cultural independent, ONG-uri, asociații, în primul rând prin externalizarea deciziei de la nivelul Primăriei la nivelul actorilor culturali, tocmai pentru o transparentizare totală asupra deciziilor din cadrul comisiilor de selecție.
  5. Crearea unui mecanism de a duce cultura în mediul cultural independent și în mediul școlar, indiferent că vorbim de muzică, literatură, film, etc.
  6. Susținerea tinerilor autohtoni în promovarea unor festivaluri pentru ei, sub deviza “ Cu ei și pentru ei “ , spre exemplu :
  • Flight Festival , Revolution, festival de rock, readucere în actualitate a vechiului festival PRO-MUZICA, PROGRESIV TM, etc.
  • Festivalul de Literatură
  • Festival de Teatru pentru tineri
  • Festival de Film
  • Festival de Operă

VII. Politici sociale

 

  1. Creșe :

În Timișoara există 7 creșe de stat , având puțin peste 400 de locuri. Aceste creșe funcționeză în incintele actuale de  peste 35 de ani. Sporul demografic în județul Timiș este pe un trend ascendent, și ținând cont de faptul că majoritatea mamelor își reiau activitatea la împlinirea vârstei de doi ani a copilului (altele chiar și mai repede ), iar grădinițele preiau copii doar de la 3 ani, rezultă clar necesitatea construirii unor creșe noi, conform standardelor civilizației europene în secolul 21.

 

  1. Cămine sociale pentru persoane vârstnice

În Timișoara funcționează un singur cămin pentru vârstnici, respectiv Căminul Inocențiu Klein , care are o capacitate de 87 de locuri.

Chiar dacă tendința actuală este aceea de a menține persoanele în vârstă în propriile locuințe, sunt situații diverse când acest lucru nu este realizabil. Sunt vârstnici care nu au aparținători, au venituri reduse și nu se pot îngriji singuri. De multe ori, au rămas și fără locuințe, din diverse motive. Din respect pentru seniorii orașului, este momentul construirii a unui centru modern cu un număr de cel putin 250 de locuri pentru astfel de persoane.

  1. Centru pentru tineri

Propunem construirea unui centru pentru persoanele cu vârsta între 18-35 ani, care au părăsit sistemul de protecție a copilului și nu au reușit să gasească sau să întrețină o locuință. Găzduirea va fi asigurată pe o perioadă de un an, timp în care persoanele în cauză sunt ajutate să-și găsească un loc de muncă pentru a-și putea asigura o locuință. Trebuie reactivată în mod deschis și eficient activitatea socio-culturală din incinta “ Casei Studenților” și a “ Casei Tineretului “.

Pensionari

  1. Realizarea unor centre comunitare unde să aibă loc activități pentru pensionari, ca spații de interacțiune
  2. Se impune o atitudine a administrației P.M.T de mai mult respect față de seniorii orașului.
  3. Sprijinirea seniorilor în rezolvarea unor probleme cetățenești la Primăria Timișoara, prin tratarea lor cu prioritate instituționalizată.
  4. Consultarea specialiștilor pensionari (pe diverse specialități) pentru rezolvarea problemelor cetățenilor urbei, prin încurajarea acestora de a participa la ședințele consiliului de specialitate ale Consiliului Local, în baza dovedirii competențelor profesionale dovedite în perioada activă.
  5. Gratuitate pentru pensionari la evenimente sportive și culturale organizate de P.M.T .
  6. Gratuitate la TIMPARK vârstnicilor peste 70 de ani
  7. Punerea la dispoziție a unor spații amenajate în incinta P.M.T., a Casei de Cultură și a instituțiilor de cultură, pentru desfășurarea de activități culturale, de dezbateri și discuții pe teme ce țin de activitatea P.M.T.

Luarea unor măsuri care să asigure siguranța cetățenilor, cu eliminarea furturilor din mijloacele de transport public, cu facilitarea deplasării în condiții decente (vezi trotuarele care sunt adevărate capcane, lipsa iluminatului stradal).

Tinerii Timişoarei 

  1. Dialog saptămânal cu reprezentanții elevilor şi ai studenţiilor .
  2. Consideram oportună crearea de workshop-uri pentru dezvoltarea persoanală a tinerilor timişoreni.
  3. Minim 2 propuneri asumate de organizațiile tinerilor vor fi implementate şi cuprinse în bugetul pentru finanţare / anual.
  4. Numirea unui consilier personal dedicat pentru probleme ale elevilor și studenţilor.
  5. Amenajarea unei infrastructuri în parcurile publice pentru organizarea de către tineri a unor activități culturale independente .
  6. Încheierea construcţilor la toate şcolile şi reamenajarea lor la standarde europene – în primul an de mandat, ca prioritate zero.
  7. Reamenajarea Complexului Studenţesc .

VIII. Sport

 

Infrastructura sportivă a Municipiului Timișoara este o rușine pentru prestigiul unui oraș care de-a lungul timpului a generat performanță sportivă la nivel național și european. De mai bine de 30 de ani, în Timișoara nu s-a mai construit nici un obiectiv care să deservească viață sportivă a urbei. Fie că vorbim de sport de performanță sau de sport de masă, nu s-a făcut absolut nimic în zona arenelor, terenurilor, stadioanelor, sălilor de sport din urbe. Standionul Dan Paltinișanu ( „plimbat “ în ultimii 30 de ani între autoritățile municipale și județene) poate fi la fel de bine lăsat în grija CJT.

Sala Constantin Jude a rămas nemodernizată și nu pot oferi un cadru propice spectacolului sportiv. Aceasta este aproape de a pune în pericol integritatea și sănătatea iubitorilor de sport.

Arenele emblematice pentru istoria sportului timișorean – stadioanele UMT, Mănuşarul, Progresul, Textila – au dispărut din peisajul vieţii sportive, schimbându-și destinația dupa 1990. Deși au existat promisiuni asumate de către Nicolae Robu,  nu s-a construit în ultimii 8 ani nici un teren de sport sau o baza sportivă care să deservească zecile de mii de tineri timișoreni iubitori de mișcare, și mai ales sportul de performanță. Majoritatea sălilor de sport aferente școlilor și liceelor din Timișoara sunt improprii activității elevilor, iar unitătile școlare emblematice pentru oraș (de exemplu liceu Lenau) nu au deloc spații sportive.

Propuneri :

  1. Intensificarea colaborării cu Guvernul României și cu CJT în vederea demarării și finalizării proiectelor noului stadion cu 30 de mii de locuri si a sălii polivalente cu 10 de mii de locuri.
  2. Finalizarea sălii polivalente construită prin colaborarea consorțiului Consiliului Local Timișoara – Universitatea Politehnica Timișoara, ale cărei lucrări trenează de 8 ani .
  3. Finalizarea demersurilor de preluare a stadionului CFR de la Ministerul Transporutilor şi modernizarea acestei arene emblematice pentru întreaga istorie a sportului timișorean . Terenul aferent arenei aparține municipalității.
  4. Modernizarea sălii Constantin Jude și a stadionului de rugby Gheorghe Răşcanu
  5. Construirea a 10 terenuri multisportive, deschise permanent iubitorilor de sport din cartierele timișorene, la care să fie arondate și şcolile fără infrastructură pentru sport
  6. Reabilitarea tuturor sălilor și terenurilor sportive din incinta unităților școlare
  7. Realizarea unui parteneriat sportiv legal în parteneriat public – privat pentru crearea unui club de fotbal performant, la nivel național și european.
  8. Finanțarea corectă și coerentă a celor 3 echipe profesioniste ale SCM Timișoara (rugby, baschet, handbal) – entitate publică aparținând Consiliului Local Timișoara, mult sub-finanțate în ultimii 3 ani .
  9. Reluarea finanțărilor legale pentru toate ONG-urile sportive în toate domeniile afiliate la federațiile de specialitate.
  • Promovarea unor sporturi ca tenis de masa, caiac-canoe, badminton, prin incurajarea si subventionarea unor competitii cu caracter national si international
  • Încurajarea practicării sportului de masa cu organizarea unor concursuri locale sub egida primariei
  • Realizarea unui skatepark

IX. Politici de mediu

 

SOL – Deșeuri și curățenie stradală

  1. Dotarea tuturor cartierelor cu coșuri de gunoi stradale și pentru deșeuri menajere reciclabile și golirea lor cu rigurozitate și regularitate.
  2. Monitorizarea video mai eficientă pentru identificarea celor care abandonează deșeuri pe domeniul public.
  3. Creșterea procentului de colectare selectivă prin implicarea reprezentanților primăriei prin acțiuni de conștientizare etc, deorece procentul de deșeu reciclabil este de doar 20% iar anul acesta ar trebui să fie de 50%, conform normelor U.E.
  4. Măturatul stradal trebuie să fie făcut la nivelul întregului oraș și nu doar în zonele centrale și foarte rar în restul zonelor municipiului. Se doreste imlementarea unui program de spalare mecanică a strazilor care sa fie respectat.
  5. Realizarea registrului spațiilor verzi: inventarierea a tot ce înseamnă spațiu verde în oraș, ceea ce va asigura o evidență clară care nu va mai permite reducerea unor zone verzi sau tăierea individuală de copaci fară o evidență justificativă.
  6. Toaletarea corespunzătoare a arborilor care reprezintă un pericol de a cădea cu consecințe de lovire a populației și accidentarea mașinilor cât și pentru o vizibilitate mai bună în unele intersecții.
  7. Îngrijirea eficientă și durabilă a spațiilor verzi existente și amenajarea altora noi în toate cartierele orașului. Plantarea de copaci in zona de spatii verzi – de preferat soiuri ce corespund ariei geografice in care ne aflam, care sa necesite costuri minime de intretinere.
  8. Tăierea ierbii în oraș și verificarea lucrărilor de executare (ramân zone netăiate pe lângă borduri)
  9. Plantarea de copaci în zona de centură verde a orașului.
  • Realizarea protecției de vânt o orașului.

 

APĂ/ CANAL

 

  1. Identificarea cazurilor sociale pentru a fi sprijinite financiar şi a se conecta la rețeaua de canalizare; în Timișoara mai sunt încă oameni neracordaţi la canalizare!
  2. Decolmatarea canalelor și îmbunătățirea sistemelor de canalizare acolo unde acestea sunt depășite
  3. Reabilitarea rețelelor de canalizare prin înlocuirea celor uzate
  4. Creșterea presiunii apei potabile curente în rețea în unele zone ale orașului.

 

AER

 

  1. Monitorizarea mai eficientă a emisiilor în aer și publicarea datelor de mediu, astfel incat să se poată lua măsuri rapide și eficiente pentru înlăturarea surselor de poluare.
  2. Evitarea formării prafului, care este cea mai mare problemă (monitorizarea mai riguroasă a șantierelor de construcții, verificarea aliniamentelor stradale și aducerea pământului la nivelul bordurilor în vederea evitării particolelor de praf în atmosferă).
  3. Reducerea traficului auto în centrul orașului prin măsuri stimulative pentru autovehiculele „verzi”, nepoluante și sancționarea accesului vehiculelor poluante.
  4. Introducerea unui sistem de monitorizare a calității aerului
  5. Introducerea spălării străzilor și piețelor
  6. Amenajarea locurilor de încărcare pentru vehicule electrice